Wycieczka do Lichenia 11 maja 2024

W miesiącu maju dużo dzieci bierze udział w uroczystościach I Komunii Świętej lub Rocznicy I Komunii Świętej, dlatego zebranie całego składu zespołu jest trudne do zrealizowania. Tak też było w sobotę 11 maja 2024 roku.W tym dniu dzieciom, które zadeklarowały chęć udziału w zajęciach zaoferowałem wycieczkę do Sanktuarium w Licheniu Starym. Zgłosiły się 3 osoby. Udaliśmy się na wyjazd w składzie cztero-osobowym.W sobotę 11 maja 2024 o godzinie 7:00 wyjechaliśmy do Lichenia. Przed laskiem grąblińskim zatrzymaliśmy się na parkingu leśnym w celu skonsumowania kanapek w które zaopatrzyli nas Rodzice. Po posileniu się kanapkami podjechaliśmy na parking przy lesie grąblińskim. Zaczeliśmy zwiedzanie miejsc objawień Matki Bożej w lesie grąblińskim. Spacerowaliśmy w zadumie zatrzymując się  przy każdym miejscu objawień. I gdyby nie dręczące nas komary to na pewno pozostalibyśmy tam dłużej. Około godziny 11:40 pojechaliśmy na parking przy Hotelu Atut. Gdzie pozostawiliśmy nasze auto i poszliśmy do Bazyliki. W Bazylice zwiedzaliśmy Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego MIC, gdzie było dużo eksponatów związanych z historią Polski. Obejrzeliśmy wystawę „Z Maryją przez wieki” prezentującą najważniejsze typy ikonograficzne przedstawień maryjnych oraz wystawę „Trzej mistrze” ukazującą fascynujące oblicze sztuki Jana Matejki, Henryka Siemiradzkiego i Józefa Brandta. O godzinie 12:00 uczestniczyliśmy w uroczystej Mszy Świętej w Licheńskiej Bazylice. Podczas Mszy mogliśmy podziwiać piękno Kościoła oraz dźwięk ogromnych organ, pod względem wielkości 13 na świecie. Po Mszy udaliśmy się na wieżę widokową przy Bazylice, oczywiście wjechaliśmy na górę windą. Widok na okolicę był niesamowity. Gdy zjechaliśmy na dół to dał o sobie znać głód, dlatego udaliśmy się od razu do Hotelu Atut, gdzie mieliśmy zamówiony obiad. Teraz mieliśmy już nowe siły, które wykorzystaliśmy na kontynuowanie naszego zwiedzania. Po drodze wstąpiliśmy na lody przy Sanktuarium, zobaczyliśmy potężną dzwonnicę z trzema ogromnymi dzwonami o imionach: św. Piotr, św. Paweł, św. Józef.  Następnym punktem do zwiedzania były Apartamenty Papieskie, które zadziwiły nas swoją skromnością. Z tego miejsca udaliśmy się na Golgotę, gdzie w ciszy i zadumie przeszliśmy drogę Męki Pana Jezusa. Po zejściu z Golgoty udaliśmy się do Kościoła Św. Doroty zahaczając po drodze o Kaplicę Matki Bożej Ostrobramskiej. Z Kościoła Św. Doroty udaliśmy się do Kaplicy Świętego Krzyża przy Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej, gdzie przechowywana jest pasyjka z otworami po kilkunastu kulach wystrzelonych z pistoletu przez esesmankę pod koniec drugiej wojny światowej. Po kilku godzinach od dokonania tego świętokradztwa esesmanka zginęła. Udając się w stronę cudownego źródełka przeszliśmy przez stary cmentarz, gdzie uwagę naszą przyciągnął kurhan choleryczny. Jest to masowa mogiła kryjąca śmiertelne ofiary epidemii z 1852 roku. Spacerkiem przeszliśmy poprzez park do cudownego źródełka z poświęconą wodą. Po krótkiej modlitwie w Kaplicy Matki Bożej Licheńskiej nad cudownym źródełkiem nabraliśmy sobie wody z kranów wychodzących ze ściany kaplicy.  Przeszliśmy jeszcze nad jezioro Licheńskie, aby podziwiać piękne widoki. Około godziny 17:00 wyruszyliśmy na parking zatrzymując się po drodze w restauracji aby zostawić jeszcze trochę gotówki, która niektórym mocno ciążyła jeszcze w kieszeniach. Punktualnie o godzinie 18:00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, a około 21:00 wszyscy mogliśmy już tylko wspominać wycieczkę z naszymi rodzinami w naszych domach.